1977 TOYOTA CELICA 2000ST LIFTBACK RA28

Jeg må sette opp en egen prosjekt info rundt min 1977 Toyota Celica Liftback 2000ST.

Ja jeg har jo lengtet etter en RA28 / Liftback, som jeg kunne restaurere. Og jeg har faktisk eid 2 andre tilsvarende biler. Men begge var mye dårligere, og det er dessverre ikke mange å få tak i lengre da. De fleste sliter med stor rust angrep dessverre.

Jeg fikk høre om en bil utenfor Hamar, og 2 dager etterpå så ble det gjort en avtale. Så var det bare å smi mens jernet var varmt. Lei henger å ta den lange turen ned til Hamar, for å hente gliste.

MYE overflate rust. Rette på plata… Merkelig at de kan ruste på den måten da??
Også meget merkelig at tidligere eier hadde behandlet dørstokkene!!

Det gledelige med bilen er at det er veldig få rust hull ( men mye overflate rust! ).
+ Interiøret er ikke ødelagt med høytalere i dørene osv. ( må bare få fikset noe på baksette sittedelen )
+ Motoren går meget pent ( den skal ha blitt overhalt få år før den ble satt bort )
+ Det er en 1 eiers bil ( han jeg kjøpte den av, kjøpte den ut fra dødsbo )MotorenMotoren har vært overhalt på en Yrkeskole i 1990.
Da har de bytte:
Pakkningssett,
rådelager,
Div. lager,
Ringer,
Reg.kjedde,
Strammere,
Cluts,
+ div.
Da er det stor sansynlighet for at den skal kunne holde noen år til.Det ble brukt over 5500,- på deler til motoren på yrkeskolen
+ arbeid…. totalt 6700,- .

Slipingen starter…Han som står for sliping og lakk, har tatt fatt på jobben. Og han ble gledelig overasket over de fleste plassene han har tatt hitill da. Masse overflate rust, men nesten alt har sittet meget langt ute. Og det skal ikke gi problemer.

Har startet å plukke av deler fra fronten også da. Greit med hurtig lås på ledningskoblinger… Men huff som jeg sleit med blinklyss lednins koblingen som var under batteri kassen da… Det var rett før jeg ga opp, og tok ut hele batteri kassen. Men det gikk til slutt da.

Oppdatering sommeren 2019!

Mer kommer….