Polestar Precept i detalj

Precept, bilen som viser retningen for Polestar, ble opprettet for å vise frem tre viktige områder for det svenske merket: bærekraft, digital teknologi og design. Etter den digitale avdukningen i februar tar Polestars administrerende direktør Thomas Ingenlath nå en titt på Precept i detalj og i virkeligheten, i Göteborg, Sverige.

Navnet “Precept” ble valgt for å understreke bilens rolle i Polestars visjon for det neste skrittet, som et moderne elektrisk ytelsesmerke. Precept er et manifest av hva som kommer; en erklæring. Bilen kjennetegner en viktig milepæl for Polestar som et frittstående merke, og beskriver en unik designfilosofi som forblir fast innebygd i Polestars merkevareverdier: ren, progressiv, ytelse.

«Folk spør meg hele tiden, ‘hva er fremtiden for Polestar?’ – og selvfølgelig viser vi ikke våre fremtidige modeller ennå, sier Thomas Ingenlath. “men Precept viser deg hvor vi skal – vår designretning, våre ambisjoner om bærekraft og den store digitale brukeropplevelsen vi vil ta med oss de fremtidige bilene. Precept viser vår fremtid, ikke som en fancy drøm eller noe ut av en sci-fi-film. Dette er en virkelighet, som kommer til live.»

Bærekraft

  • •Precept interiør viser hvordan høyteknologiske, bærekraftige materialer som brukes sammen i riktig kombinasjon kan skape et nytt luksusdesignspråk
  • •Vegansk interiør med høyt resirkulert innhold, og bygger på de veganske fundamentene som det Polestar 2 tilbyr
  • •Polestar samarbeider med Bcomp for å integrere linbasert naturlig kompositt som har blitt brukt for å erstatte jomfruplast
  • •Komposittmateriale reduserer innvendig komponentvekt med 50 % med en 80 % reduksjon i plast
  • •Proprietær powerRibs™ teknologi fra Bcomp er inspirert av bladårer, og tilbyr stivhet med lav vekt
  • •Bcomp’s ampliTex™ komposittmateriale styrkes av powerRibs™ for å skape sterke og stive komponenter som kan redusere vibrasjoner med opptil 250% og utføre bedre under en innvirkning
  • •Setetrekkene er 3D-strikket fra 100% resirkulerte PET-flasker i en enkelt tråd – laget nøyaktig til størrelse uten avfall eller off-cuts
  • •Resirkulerte plastflasker brukes også til 100% resirkulert tekstil taktrekk
  • •ECONYL® tepper er vevd av Nylon 6, gjenvunnet fra fiskegarn
  • •Avfall og resirkulert kork fra vinindustrien omdannes tilkorkbasert vinyl for setestyrke og hodestøtter

Digital teknologi

  • •Utviklingen av det Android-drevne infotainmentsystemet som først sett i Polestar 2
  • •Stort 15-tommers digitalt grensesnitt gjenkjenner føreren ved tilnærming, med innstillinger og personlig innhold godkjent av Polestar Digital Key
  • •Google Assistant utvikler seg med avansert taleteknologi på flere språk med bedre lokal dialekttolkning og en mer personlig opplevelse
  • •Videostreamingtjenester vil bli tilgjengelige når de er parkert eller ladet
  • •Nærhetssensorer justerer det som vises på skjermen, avhengig av hvor brukerens hånd er plassert – skjermlysstyrke og skjerminnhold justeres i henhold til bevegelser og behovet for mer eller mindre informasjon avhengig av hva brukeren  gjør
  • •9-tommers horisontal førerskjerm inneholder viktig informasjon og er knyttet til øyesporing
  • •Øyesporingsskjermer der føreren ser og justerer måten informasjon presenteres på – mindre og mer detaljert når føreren fokuserer på skjermen, og større, lysere, viktig informasjon når den fokuserer på veien
  • •Google Maps og ADAS (Advanced Driver Assistance System) er nå slått sammen til ett system for sikrere manøvrer og mer nøyaktige spådommer basert på trafikkforhold, og vises sammen i en kombinert grafikk i driverdisplayet

Design

  • •En tydelig retning for Polestars designspråk preget av behersket, men kraftig overflatebehandling og aerodynamisk effektivitet
  • •Polestar Design utvikler seg til å ta bærekraft og teknologi som inspirasjonskilder i stedet for å se tilbake på historiske bilreferanser
  • •Precept er et bevis på hvordan avantgarde design og perfekte proporsjoner kan skape en ny estetikk for den elektriske tidsalder
  • •Frontvinge, integrert i panseret,  forbedrer luftstrømmen ved å redusere turbulens over resten av kroppen – viktig for å øke EV-området
  • •Luftkanaler bak forhjulene tillater luft å gå ut av styrehusene og bidra til en mer laminær flyt rundt siden av bilen
  • •Luftkanaler foran- og bak bakhjulene bidrar til bremsekjøling samt styrehustrykking
  • •22-tommers ytelseshjul er smidd og maskinert, og har aerodynamiske innsatser
  • •Thors hammer frontlys signatur nå delt langs den horisontale kanten, en utvikling av signaturen i en stil nærmere Polestar
  • •Velkomst- og avskjedslyssekvenser er inspirert av astronomiske hendelser, som starter i et lysutbrudd fra midten av bilen som utstråler utover
  • •Fra å puste til å se: SmartZone erstatter det tradisjonelle frontgitteret med elementer som kreves for Pilot Assist, inkludert lang- og mellomstore radarenheter, ultralydsensorer og et HD-vidvinkelkamera – en naturlig plassering for denne teknologien i den digitale tidsalderen
  • •Flere SmartZones på hver side av bilhuset ekstra kjøreassistansesensorer
  • •Takmontert LIDAR-pod plassert for overlegen synlighet for fremtidig avansert kjøreteknologi
  • •Spill mellom høyglansede og matte overflater – innenfor én farge eller bytte mellom materialer; en tydelig mangel på krom
  • •Sensor- og belysningsteknologier, samt høyteknologiske materialer, som feires gjennom nøye designutførelse, fungerer som et nytt sett med premiumdetaljer som beveger seg bort fra å bruke stereotypier som krom, lær og tre
  • •Minimalistisk grafikk, i en  Polestar-utførelse – tekniske beskrivelser og presise uttrykk
  • •LED-sidemarkører på C-pilarene indikerer ladestatus
  • •Front, sidekarm og bakre del i Bcomp naturlige kompositt ekko interiør paneler
  • •Integrerte dørhåndtak samt integrasjon av glasshuset – som fjerner alle luftstrømforstyrrelser
  • •Slank midje og kraftige hofter; aerodynamisk nedtrapping av kabinen
  • •Dører åpne bredt for enkel tilgang; bakdører med takmontert hengsel
  • •Lang akselavstand gir plass til høy batterikapasitet og mye innvendig plass til tross for lav taklinje – batteriene er målrettet plassert under gulvet uten å trenge inn i bakre passasjer sitt benrom, i likhet med Polestar 2
  • •Bakre benplass er gitt høy prioritet, beslektet med større luksus kjøretøy med ekspansiv hodeplass og panoramautsikt
  • •En presis, diamantkuttet krystall huser en holografisk projeksjon av Polestar-emblemet, plassert mellom baksetehodestøttene som et symbol på merkevarens rolle som en ledende stjerne i en ny utførelse; en inskripsjon på krystallen viser den nøyaktige astronomiske posisjonen til polar stjernen
  • •Baksignaturen har presis og geometrisk belysning med en myk, skulpturell kroppsform
  • •Fravær av bakvindu gjør det mulig for den tradisjonelle bakre takbjelken flyttes lenger bakover for et utvidet glasstak med ett volum og bedre hoderom – samt en større, dypere baklukeåpning med takmontert hengsel
  • •Bakkamera og sidekameraer som sender bilde til digitale innvendige speil
  • •Baklys med full bredde med vertikale luftblader fullfører den aerodynamiske designen, noe som gir renere luftstrøm av kjøretøyets overflate
140